مدیریت و روانشناسی پول

 

..............

 

نویسنده: سعید رزمنده

مدیریت و روانشناسی پول

مدیریت سرمایه و پول یکی از مهم ترین بخش های جهان امروزی است شاید برای ما و شما بارها اتفاق افتاده باشد که خواسته باشیم چیزی را بخریم اما سرمایه کافی برای آن نداشتیم یک تبصره جالب درباره سرمایه همیشه در خاطر من مانده است که می گوید:

شما زمانی پولدار هستید که از خرج خود بیشتر پول بدست بیاورید!

 

بله همه ما در این تبصره شامل می شویم خیلی از ما معاشات خوبی داریم اما همیشه در اخیر ماه جیب مان خالی است در اینجا آیا تا به حال فکر کرده اید چرا؟

در این مقاله به چرایی این مبحث پرداخته می شود و لازم به ذکر است در این مقاله از کتاب های ذیل منحیث منبع استفاده شده است:

کتاب "روان‌شناسی پول" نوشته موریس هالی

کتاب "پدر پولدار، پدر بی‌پول" نوشته رابرت کیوساکی

کتاب "بیندیشید و ثروتمند شوید" نوشته ناپلئون هیل

"ثروتمندترین مرد بابل" نوشته جورج اس

"سود و دیگر هیچ" نوشته جک ولش

کتاب "مدیریت مالی"

کتاب "زن و پول" نوشته سوزان اورمن

 

 

مدیریت پول

تا زمانیکه شما عنصر پول را نشناسید شما نخواهید توانست این موجودیت را کنترل کنید امروزه در تمام دنیا سعی می شود که سرآن دولت ها یا اقتصاد دان ها باشند یا سرآن دولت ها با اقتصاد دان ها باشند البته قابل ذکر است اقتصاد دان تا کسی از از این رشته فارغ شده فرق می کند آیا برای شما جالب نیست که امروزه بانک ها چگونه کار می کنند و صاحبان آن با اینکه مشتریان بسیار کمی دارند چرا هر روز پولدارتر می شوند؟

افراد مختلف پیش زمینه مختلفی درباره پول دارند هر کس پول را به گونه خود تعریف می کند:

1- توانایی برای خریدن

2-ثروت و دارایی

3- اندوخته زمان نیاز

4- یا هم سرباز

نظر به تعاریف فوق شما خود را جز کدام یک از این افراد می دانید. اکثریت ما و شما جز سه گروه اول تا سوم هستیم ما همیشه پول را برای خریدن مصرف کردن اندوختن و صندوق زمان نیاز دانسته ایم بخاطر همین هم است که همیشه جز اکثریت نادار هستیم!

بله پولداران و سرمایه داران جهانی پول را منحیث سرباز استفاده می کنند "آنها سربازان خود را می فرستند تا برایشان ثروت بیشتر بیاورند!"

شاید الان بگوید خوب چگونه این امکان دارد؟ و راه اش چیست؟ خوب منم پول دارم که این کار را کنم اما راهی را نمی شناسم؟

در اینجا باید خاطر نشان کنم اولین قدم برای رسیدن به اوج آگاهی درباره همان مساله است به گونه مثال اگر شما می دانستید روئسای بانک ها چگونه تجارت می کنند پس شما الان باید یا رئیس یک بانک می بودید یا جز هیئت آن پس آگاهی درباره سیستم کاری آنها اولین قدم است که در این مقاله به شیوه های آن پرداخته نخواهد شد چون مبحث طولانی و مسلکی است اما در کل برای ورود به جهان گروه چهارم شما باید به نکات ذیل آگاهی داشته باشید:

1-آگاهی درباره بازارها

2-آگاهی استراتژی های بازار و روند بازار

3-داشتن روانشناسی بالایی کنترل احساسات و مدیریت بازار

4-داشتن استراتژی مدیریت سود و زیان

 

در اینجا می توان داستانی را که موریس در کتاب روانشناسی پول تعریف کرده را بیان کرد در این داستان فردی تمام عمر خود را در جستجوی و دریافت پول گذرانده بود اما در اخیر تصادفا در اثر مریضی فوت کرده و تمام دارایی های وی باقی ماند. ورژن واقعی این داستان قضیه پیر زنی بود که تمام عمر خود را گدایی می کرد اما در اخیر در یک تصادف مرد وقتی جایی که وی زنده گی می کرد را مامورین پولیس جستجو کردن به کوهی از پول مواجه شدن که طی سال ها گدایی دست یافته بود!

بله خصاصت در امر پول این نتیجه را در پی دارد. الله متعال در قرآنکریم می فرماید:

آیه 29 سوره اسراء

"وَ لاتَجْعَلْ یَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِكَ وَلَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَحْسُورًا."

ترجمه: "و دستت را به گردن خود نبند و آن را به طور کامل باز مکن تا درمانده و ملامت‌گر باقی بمانی."

 

در این کتاب موریس درباره احساسات در کنترل سرمایه تاکید کرده است یعنی خرید و یا مصرف هیجانی ممنوع است به گونه مثال وقتی شما یک چیز را پسند می کنید و می خواهید آنرا بخرید و این خرید به نظر شما هزینه اضافی هست 5 ثانیه نفس خود را حبس کنید و دوباره فکر کنید اکثریت مشکلات اقتصادی از خریدهای هیجانی ایجاد می شود همیشه به یاد داشته باشید پول ابزار است و احساسات شما مثل ترس و اضطراب باعث تصمیمات اشتباه می شود پس باید همیشه درباه توان مالی خود آگاه باشید.

 

پول برای پول

شاید شما کتاب پدر پولدار و پدر بی پول را خوانده باشید چه نتیجه یی از این کتاب دریافت کرده اید کیوساکی در این کتاب درباره پدر واقعی و پدر خوانده خود صحبت های را کرده است که شاید سال ها طول بکشد که فردی به این سطح از آگاهی دست یابد خلاصه این کتاب:

- آموزش مالی اهمیت دارد و باید از سنین پایین شروع شود.

- دارایی‌ها باید به جای بدهی‌ها در اولویت قرار گیرند.

- کار کردن برای پول کافی نیست؛ بلکه باید یاد بگیریم چگونه پول برای ما کار کند.

 

ناپلئون هیل در کتاب بیندیشید و پولدار شوید مساله جالبی را بیان می کند وی زنده گی هنری فورد را واکاوی کرده و می گوید که چگونه با وجود تمام مشکلات و چالش‌ها، با ایمان به خود و ایده‌هایش، توانست امپراتوری بزرگی بسازد. وی هدف  ,ایمان به توانایی های خود و پشتکار را مبنایی اصلی این رشد دانسته است اگر دقیق ببینیم اکثریت شکست افراد در تجارت از همین سه موضوع سرچشمه می گیرد شما ایلان ماسک را می شناسید؟

یک باشنده آفریقایی جنوبی که امروز 240 میلیارد دالر سرمایه دارد وی از کجا شروع کرد؟ با کدام پول؟ وقتی اسپس ایکس در ماموریت های فضایی خود بیش از 6 بار شکست خورد و ده ها میلیارد دالر ضرر کرد چه کرد؟ نمی دانید؟

وی اولین شرکت خصوصی شد که موشک به فضا فرستاده است و امروز امپراطوری ماسک را دارد اگر وی آن روز تسلیم می شد امروز کسی وی را نمی شناخت اما وی به خود ایمان داشت و امروز بزرگترین تجارت پیشه جهان است و گفته می شود تا سال 2027 اولین تریلیونر جهان خواهد بود! یادتان باشد یک مقوله است که می گوید" مردان بزرگ کسانی اند که یا راهی خواند یافت و یا راهی خواهند ساخت!"

اما ما این مساله را می دانیم که سخترین قدم همان قدم نخست است در این بخش می توان یادی از کتاب ثروتمندترین مرد بابل اثر جورج اس کرد که وی در این کتاب مبانی رشد اقتصادی توسط پس انداز و نحوه درست استفاده از پول را بیان کرده و می گوید هیچ رشدی بدون داشتن سرمایه قبلی امکان پذیر نیست انسان موجودی جایز الخطاست و در طول راه همیشه دچار اشتباهاتی می شود برای همین رسول مبارک (ص) فرموده است مسلمان آیینه مسلمان است و در قرآنکریم نیز بارها اشاره به مشوره کردن شده است جک ولش در کتاب معروفش سود و دیگر هیچ رویدادی را از زمان کارش در جنرال الکتریک بیان می کند وی می گوید شرکت در وضع بدی بود تصمیم بر این شد که ساختار شرکت تغییر کند و به افراد پایین نیز اجازه آرایه ایده ها داده شود وی می گوید این تصمیم نه تنها شرکت را دوباره به پا کرد بلکه سود شرکت را چند برابر نیز کرد پس ما نیز در مسیر مدیریت سرمایه می توانیم از مشوره افراد متخصص همیشه بهره بگیریم یادمان باشد کیوساکی را مشوره پدر پولدارش کیوساکی کرد.

 

در این بخش میتوان به یک نکته کفایت کنیم" یا یاد بگیرید پول را سرباز خود بسازید یا تا آخر عمر سرباز پول باشید.

 

مدیریت مالی

در این بخش ما باید اولیت های خود را همیشه در قدم نخست قرار بدهیم مثلا اگر در طول یک ماه شما تنها یک عاید یا معاش دارید اولیت بندی کنید که چه چیز نیاز دارید. راهت ترین روش برای پیدا کردن نیاز های اساسی استفاده از قید باید است مثلا این ماه باید فیس مکتب پسرم را بدهم پس فیس نیاز اصلی است. و یا خرید مهمی  که در طول همین ماه برای خانه تهیه می کنید. در لیست خود برای مصارف دو و سوم نیز جای بگذارید و تمایلات خود را نیز ذکر کنید که اگر نتوانستید در ماه های بعدی اقدام تهیه کنید.

نکات مهم:

  1. چک لیست ایجاد کنید
  2. اولیت بندی کنید
  3. درآمد و خرج را اندازه کنید
  4. خرج های ماهانه را لیست کنید
  5. در صورت امکان پس انداز کنید

 

 

زن و پول

آیا ته به حال فکر کرده اید چرا زنان نسبت به مردان بعد اقتصادی بهتری دارند؟

اگر در تمام دنیا بگردید شاید این موضوع را متوجه شوید که نحوه فکر اقتصادی زنان و مردان خیلی فرق دارد به گونه مثال اگر مردی برای خرید به یک دکان برود اغلب اوقات یک جنس یا بد یا متوسط را آنهم به قیمت بالا می خرد اما زنان اینگونه نیستند یا کمتر رخ می دهد که آنها به این مساله دچار شوند حتی در بخش تحلیل تکنیکال در سطح جهان زنان    حرف های زیادی برای گفتند دارند و شرکت های بزرگ اقتصادی جهان این افراد را برای تحلیل های خود جذب می کنند جالب است بدانید زنان جز اصلی چرخه اقتصادی در جهان هستند به گونه مثال در خرید طلا لباس زیور آلات و غیره این زنان هستند که چرخ اقتصاد این صنایع را بالا می برند و در یک خانه این زنان هستند که نحوه خرج پول را مدیریت می کنند کتاب زن و پول اثر سوزان اورمن این مبحث را کاملا توضیح داده است که افراد موفق می توانند برای مدیریت بهتر سرمایه خود همیشه با زنان خود مشوره کنند.

نکات مهم در مدیریت پول:

  1. تهیه لیست خرید
  2. تنظیم بودجه ماهانه
  3. استفاده از اپلیکیشن‌های مالی
  4. خرید در زمان‌های مناسب
  5. اجتناب از خریدهای احساسی
  6. مقایسه قیمت‌ها
  7. کاهش هزینه‌های غیرضروری
  8. بررسی منظم هزینه‌ها
  9. ایجاد درآمد دوم

خلاصه:

در این مقاله بصورت خلاصه به تمام بخش های مدیریت پول اشاره شد باید خاطر نشان کرد که مدیریت پول و تجارت با پول کار ساده یی نیست و این مقاله برای عموم است و شما باید شخصیت خود را در این بخش پیدا کنید مثلا من مدیریت پول را برای مصارف خانه و خانواده خود می خواهم و یا من مدیریت پول را برای تجارت خود نیاز دارم. در کل در این مقاله به منابع مشخص مدیریت پول اشاره شده است که افراد با الهام گرفتن از این مقاله و شناخت شخصیت خود و نیاز به دانش بیشتر می توانند به آن کتاب ها مراجعه کنند.

 

 

اعلامیه هاهمه اعلامیه ها

پنجشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۱۴ - ۱۰:۲۲
Background image
شنبه ۱۴۰۲/۷/۲۲ - ۱۵:۲۷
Background image

اطلاعیه ریاست عمومی گمرکات به شرکت های تجارتی و فابریکات صنعتی

بر بنیاد حکم رهبری امارت اسلامی افغانستان تمام شرکت ها مکلف اند تا اموال تجارتی خویش در گمرکات توسط نماینده رسمی طی مراحل نمایند. همچنان بر اساس همین حکم یک نفر میتواند که نماینده سه . . .

دوشنبه ۱۴۰۲/۷/۱۷ - ۸:۴۲
Background image

اطلاعیه شرکت دولتی نفت و گاز افغانستان در رابطه به شارت لیست متقاضیان ۱۳۳ بست

شرکت دولتی نفت و گاز افغانستان مربوط وزارت مالیه، قبلاً به تعداد (۱۳۳) بست های مختلف خویش را جهت جذب و استخدام افراد مسلکی و مجرب از طریق