اولین کنفرانس اقتصادی تحت عنوان کنفرانس اقتصاد افغانستان: آغاز جدید دایر گردید

admin_mof
پنجشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۳۰ - ۲۲:۲۱
خبر

اولین کنفرانس یک روزه تحت عنوان "کنفرانس اقتصاد افغانستان: آغاز جدید"، که مبین اراده و تصمیم متین دولت اسلامی افغانستان برای رشد اقتصادی افغانستان و حکومت داری خوب است، به ابتکار وزارت مالیه دیروز دایر گردید.

در این کنفرانس اعضای کابینه امارت اسلامی افغانستان، سفرای محترم ۱۶ کشور متحابه، نمایندگان سازمان های جهانی، نمایندگان سکتور خصوصی، جامعۀ اکادمیک، متخصصین اقتصادی و جامعۀ مدنی اشتراک داشتند.

این کنفرانس که در قصر چارچنار ارگ برگزار شده بود، با تلاوت آیات از قرآن عظیم الشأن و سخنان افتتاحیه الحاج ملا محمد حسن آخند، رییس الوزراء امارت اسلامی افغانستان آغاز گردید. رییس الوزراء امارت اسلامی افغانستان ضمن خوش آمدید به حضارگفت، اوضاع افغانستان به شما معلوم است که در 20 سال گذشته با چه مشکلات مواجه بود. فساد، بی عدالتی، اختطاف، وحشت به اوج خود رسیده بود و مردم از این ناحبه رنج می برد. الحمد الله امارت اسلامی افغانستان قربانی های فراوان که داد، به فساد، بی عدالتی، اختطاف و وحشت خاتمه داده و محیطی امن، عاری از فساد و وحشت را برای هموطنان عزیزما ایجاد کرد.

رییس الوزراء امارت اسلامی افغانستان افزود، با آمدن امنیت در افغانستان، جهان همکاری با مردم افغانستان را قطع کرد و این امر بیشتر مردم کشور را متضرر ساخته است. اگر کشور ها، امارت اسلامی را به رسمیت بشناسند، به زودی مشکلات افغانستان حل خواهد شد. اکنون زمینۀ سرمایه گذاری در افغانستان فراهم است، اما شرکت‌های بزرگ به دلیل عدم رسمیت داشتن امارت اسلامی از سوی جهان در افغانستان سرمایه گذاری نمی‌کنند. در حال حاضر باید جهان و بالخصوص کشورهای اسلامی، برای رفع محدودیت های اقتصادی افغانستان و نجات مردم از بحران فعلی تلاش نمایند.

وی همچنان از کشور های جهان درخواست کمک داده خاطر نشان ساخت، امارت اسلامی افغانستان راه های را جستجو می کند که مرحمی برای درد مردم افغانستان باشد. افغانستان معادن و منابع طبیعی فروان دارد که با پلان های سنجیده شده و تطبیق آن، این کشور به رفاه و سعادت خواهد رسید.

متعاقباً، مولوی عبدالسلام حنفی، معاون رییس الوزراء امارت اسلامی افغانستان دیدگاه و استراتژی عبوری امارت اسلامی افغانستان برای اقتصاد افغانستان را ارائه نموده گفت، افغانستان در یک برهۀ تاریخ معاصر قرار دارد، مدیریت اقتصادی افغانستان در اولویت کاری حکومت امارت اسلامی قرار دارد. وی با انتقاد از حکومت پیشین تاکید کرد که در ۲۰ سال گذشته اقتصاد افغانستان متکی به کمک های خارجی بود و ۷۵ فیصد بودجه کشور از این کمک ها تمویل میگردید، با این وجود کمک های خارجی وابسته به شرایط سیاسی بود و زمینه دخالت خارجی ها را فراهم کرده ، فساد را افزایش داده بود.

نامبرده علاوه کرد که از این کمک ها گروه کوچک سیاسیون سود می‌بردند و حکومت پیشین به همین دلیل فساد را تحمل کرد و به حمایت نظام اقتصادی در حال زوال ادامه داد. وی همچنان تصریح کرد که در 20 سال گذشته خودکفایی صرف شعار حاکمان بود از همین رو بود که نظام فاسد یک شبه از هم پاشید.

معاون رییس الوزرا امارت اسلامی افغانستان همچنان محدودیت های وضع شده از سوی جهان را پس از روی کار آمدن امارت اسلامی افغانستان را ویران کننده توصیف کرد و گفت، تحریم ها صدها هزار کودک افغان را به سوء تغذیه مبتلا، و مردم عادی را با مشکلات اقتصادی مواجه کرده است.

مولوی عبدالسلام حنفی اظهار نمود، اکنون زمان آن فرا رسیده است که از فرصت پیش آمده با پالیسی های جدید و مؤثر برای رشد اقتصادی و رسیدن به خودکفایی استفاده اعظمی نمود. همچنان امارت اسلامی افغانستان روی سهل سازی مقررات اقتصادی و انکشاف همکاری های منطقه‌ای تلاش خواهند کرد.

حنفی با تاکید بر ختم نا امنی‌ها، جنگ، اخاذی‌ها و آدم ربایی‌ها و تامین آرامش در کشور گفت که غصب زمین های دولتی و غیر دولتی به پایان رسیده و یا به سرعت تحت کنترل قرار می گیرند. نظام معاشات منطقی شده و با روش‌های جدید، حالا با مصارف کمتر کارهای بیشتر انجام خواهند شد.

خبر

سپس دیبرا لاینز، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متهد برای افغانستان ابتکار و راه اندازی این کنفرانس را تبریک عرض نموده افزود، مشکلات اقتصادی اولین معضل فراوی افغانستان نبوده، بلکه یکی از فوری ترین آنهاست که باید به آن رسیدگی شود. قرار گفته های معاون الوزراء امارت اسلامی افغانستان ، گام های مثبت در این عرصه برداشته شده است، بگذارید من هم چند نکته را از دست آورد های اخیر اضافه کنم. از جمله این اقدامات تصویب بودجه جدید است که برای اولین بار از عواید داخلی تمویل گردیده است. با وجود رکود اقتصادِی، تولید عواید بخاطر مبارزه با فساد افزایش یافته است. اولین بار است که صدارات به یک میلیارد دالر امریکایی رسیده است.

نماینده خاص سازمان ملل متحد در امور افغانستان گفت افغانستان به یک پیشرفت مثبت نیاز دارد. یک میلیون افغان در افغانستان آسیب دیده اند و نیاز به توجه جدی دارند. ما در حال صحبت با کمک کنندگان در جامعه بین المللی در مورد رفع محدودیت ها هستیم، ما به هر طریق ممکن صحبت کرده ایم که بیشترین نتایج مثبت را پول زیادی برای افغانستان جمع آوری کرده است

و ملل متحد سندی به نام چارچوب انتقالی در اختیار جامعه جهانی قرار داده است که 83 میلیارد برای افغانستان به ارمغان خواهد آورد تا اقتصاد افغانستان به حالت عادی بازگردد. وی افزود که باید راه‌هایی برای رونق اقتصاد افغانستان اندیشیده شود و توسعه مثبت اقتصاد افغانستان بسیار مهم است. درآمدهای دولت بسیار کم است و کافی نیست، بخش بانکی بسیار مهم است.

او گفت، امروز قرار است در مورد راه حل اساسی این مشکل صحبت کنیم. افغانستان از جنگ آسیب دیده است. توسعه اقتصادی با مشارکت همه، ارائه آموزش، گنجاندن متخصصان از همه اقوام امکان پذیر است. باید به آموزش زنان توجه شود. سرمایه گذاران نباید از سرمایه گذاری آزادانه هراس داشته باشند. پناهجویان افغان برمی گردند و در بازسازی کشورشان شرکت می کنند. عفو عمومی منجر به یک افغانستان بهتر خواهد شد.

مولوی امیرخان متقی، وزیر امور خارجه در بیانیه گفت ، نتیجه تلاش‌های پی در پی و سیاست اقتصاد محور ما باعث گشوده شدن دروازه جدیدی از روابط میان افغانستان و جهان شده است. افغانستان پس از این به‌جای مرکز تنش‌ها میان کشورها مرکز تفاهم و نقطه وصل در عرصه اقتصاد است.

الحاج ملا هدایت الله بدری، وزیر مالیه امارت اسلامی ضمن تشریح مسئولیت های کلیدی این اداره گفت، ما زمانی مسئولیت وزارت مالیه را به عهده گرفتیم که تمام کمک های انکشافی بانک جهانی، بانک انکشاف آسیایی، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای کمک کننده که بیش از 5 فیصد بودجه ملی را تشکیل می دادند، به یکباره قطع شد. مطالبات و قروض مردم از جمله معاشات و قروض قراردادیان بدون تغییر باقی مانده، بودجه با کسری مواجه و سیستم جمع آوری عواید فلج شده بود، صد ها پروژه انکشافی ناتمام و خزانه افغانستان خالی شده بود، اما فعال نگه داشتن وزارت مالیه پس از تحول یکی از اولویت های امارات بود. با کمک همکاران متخصص توانستیم در اسرع وقت فعالیت های اساسی وزارتخانه را آغاز کنیم. وزارت مالیه به زودی جایگاه خود را در نظام به عنوان یک نهاد فعال و حرفه ای باز کرد. خوشبختانه سیستم های مالی در کشور عملکرد کامل و بهتری نسبت به قبل دارند.

خبر

وی علاوه کردکه برای اولین بار با استفاده از عواید داخلی افغانستان یک بودجه کاملا مستقل ایجاد کردیم. اگرچه این بودجه از نظر حجم کم است، اما تلاش خواهیم کرد تا شفافیت و کارایی لازم را در این بودجه ایجاد کنیم.در نتیجه همکاری سازنده با د افغانستان بانک، توانسته ایم از طریق انتقال پول نقد بشردوستانه، راه حلی جزئی برای بحران نقدینگی بانک های افغانستان پیدا کنیم.

اعلامیه هاهمه اعلامیه ها

پنجشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۱۴ - ۱۰:۲۲
Background image
شنبه ۱۴۰۲/۷/۲۲ - ۱۵:۲۷
Background image

اطلاعیه ریاست عمومی گمرکات به شرکت های تجارتی و فابریکات صنعتی

بر بنیاد حکم رهبری امارت اسلامی افغانستان تمام شرکت ها مکلف اند تا اموال تجارتی خویش در گمرکات توسط نماینده رسمی طی مراحل نمایند. همچنان بر اساس همین حکم یک نفر میتواند که نماینده سه . . .

دوشنبه ۱۴۰۲/۷/۱۷ - ۸:۴۲
Background image

اطلاعیه شرکت دولتی نفت و گاز افغانستان در رابطه به شارت لیست متقاضیان ۱۳۳ بست

شرکت دولتی نفت و گاز افغانستان مربوط وزارت مالیه، قبلاً به تعداد (۱۳۳) بست های مختلف خویش را جهت جذب و استخدام افراد مسلکی و مجرب از طریق

تازه ترین اخبار

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸ - ۱۵:۳۱
Background image

ریاست عمومی عواید در ۳۴ ولایت کشور بنرهای آگاهی عامه را نصب کرد!


حساب دهی و وضاحت دادن به مردم در رابطه به فعالیت های مهم در یک نظام معتدل یک اصل شمرده می شود. پس بر اساس همین اصل، وزارت مالیه نیز یک سلسله فعالیت های مهم را در زمینه اگاهی و حساب دهی. . .

دوشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۷ - ۱۵:۵۱
Background image

رئیس عمومی گمرکات با رؤسای گمرکات ولایات قندهار، نیمروز و فراه دیدار کرد!

 

همزمان با اختتام تعطیلات عید سعید فطر، الحاج مفتی عبدالمتین سعید رئیس عمومی گمرکات در رأس یک هیئت طی سفر رسمی به ولایت قندهار با رؤسای گمرکات ولایات قندهار، نیمروز و فراه دیدار نموده. . .

دوشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۰ - ۱۳:۲۳
Background image

معین عواید و گمرکات وزارت مالیه از مستوفیت های ولایات سمنگان و جوزجان دیدار کرد!




محترم ملا عبدالقاهر(حاجی ادریس) معین عواید و گمرکات طی سفر رسمی خویش به ولایات سمنگان و جوزجان از مستوفیت های این ولایات دیدار نمود.
در این دیدارها که مستوفیان و کارمندان مستوفیت های. . .

بازگشت به صفحه خبر